top of page

Zaligsprekingen Deel 6

Matheus 5:8

 

Zalig zijn de reinen van hart; want zij zullen God zien.

 

 

Ook in deze zaligspreking staat  een koninkrijkswet tegenover een belofte in het koninkrijk. Net als in de vorige zie je ook hier dat de beloftes die Jezus doet ook een stap van ons vragen. 

 

Wat is rein van hart? Een hart dat rein is, is een hart dat vrij is van het verlangen naar zonde en begeertes van het vlees.  Een rein hart wordt in de bijbel in verband gebracht met liefde. Wanneer je hart echt rein is, dan kan er alleen maar liefde uit komen. Het hebben van een rein hart is niet een opdracht op zich, het is een gevolg van een reinigingsproces. Dit reinigingsproces. Het is iets waar je zelf naar moet streven, maar samen met God zult moeten doen. Hij is het die uiteindelijk je hart zal reinigen van vleselijke begeertes. Je zou kunnen zeggen het is het weggaan uit Egypte, de slavernij achter je latend en je oog gericht houden op God en Zijn geboden door Jezus aan ons bekend gemaakt. (dus niet de wet van Mozes)

 

Wanneer je hart dan rein is, dan zul je als vanzelf de geboden gaan doen die Jezus ons gaf. Je zult de Here lief hebben boven alles, je zult je naaste lief hebben als jezelf. Je hoeft er dan niet eens moeite voor te doen. Je zult de ander hoger achten dan jezelf. Je gaat erbarmen voelen voor de armen etc.

etc.

 

Nu het moelijke deel van de vergelijking:

''Want zij zullen God zien.'' Dat geeft te denken. Want heb jij God wel eens gezien in je leven. Let op! er staat niet ''horen'' Ik weet dat je Gods stem kunt horen, maar dat is niet wat hier staat. Er staat ''zien''

 

De vraag is dan nu ook: Zie jij God? De vraag kan verduidelijkt worden met: Zie jij God in je leven? Ik bedoel dit vrij letterlijk. Als je een rein hart hebt, moet je God in je leven kunnen zien. Dat is wat Jezus ons belooft hier.

 

Nu gaf ik al aan dat wanneer je een rein hart hebt, dat dit automatische gevolgen heeft in het doen van veel dingen die Jezus ons opdraagt. Ik heb gemerkt dat deze combinatie geeft, dat God echt zijn beloften vervult. 

 

Als Gogt, dat je zult oogsten wat je zaait, dan is dat wat er gebeurt. Gebeurt het niet. Dus je zaait wel, maar oogst niet. Dan kan het zijn dat er iets mis is met de grond waarin je zaait. Het kan zijn dat je je hart eens moet onderzoeken of deze wel een zuiver motief heeft voor het zaaien.

 

(ik besteed nu even geen aandacht aan het feit dat God soms ook geduld vraagt, tijdens een leerproces, wanneer je je nu aangevallen voelt, door mijn teksten, dan weet je dat ze op jou van toepassing zijn.

 

Jakobus maakt dit nog eens een keer duidelijk, dat een verkeerd motief gevolgen heeft in het niet zien van God in je leven.

 

 

Jakobus 4:2-3

2 Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt.

3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.

 

Jakobus, geeft ook aan dat je wel wat behoort te hebben en dat dit verkregen wordt door te bidden. Wanneer je dus merkt dat je wel bid, maar dat dit geen enkel gevolg heeft, dan is het tijd om je hart te onderzoeken en vooral om God te zoeken, door al biddend de bijbel te lezen. Dat je het biddend leest is echt van belang. Want wanneer je alleen kennis uit de bijbel haalt, dan zul je ook God niet zien in je leven, maar net als de Farizeeen alleen een hoop schriftkennis krijgen. Dat kan nooit de bedoeling zijn van het Woord van God dat wij gekregen hebben, waarvan Hij zelf zegt dat het een levend woord is. Wanneer je alleen kennis vergaart, dan is het woord dood en zul je God in je leven niet zien.

 

Ik zou hier nog wel veel over willen zeggen, maar dan wordt dit artikel veel te lang. Ik bid allen die dit lezen dat God zich aan jullie laat zien. Amen.

 

 

 

 

Naar Zaligsprekingen deel 5

Naar Zaligsprekingen deel 7

 

 

Matheus 5:1-5

1 En Jezus, de schare ziende, is geklommen op een berg, en als Hij nedergezeten was, kwamen Zijn discipelen tot Hem.

2 En Zijn mond geopend hebbende, leerde Hij hen, zeggende:

Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.

Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven.

Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.

Zalig zijn de barmhartigen; want hun zal barmhartigheid geschieden.

Zalig zijn de reinen van hart; want zij zullen God zien.

Zalig zijn de vreedzamen; want zij zullen Gods kinderen genaamd worden.

10 Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

11 Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.

12 Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn.

13 Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en van de mensen vertreden te worden.

14 Gij zijt het licht der wereld; een stad boven op een berg liggende, kan niet verborgen zijn.

15 Noch steekt men een kaars aan, en zet die onder een koornmaat, maar op een kandelaar, en zij schijnt allen, die in het huis zijn;

16 Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.

Lucas 6:20 En Hij, Zijn ogen opslaande over Zijn discipelen, zeide: Zalig zijt gij, armen, want uwer is het Koninkrijk Gods.

21 Zalig zijt gij, die nu hongert; want gij zult verzadigd worden. Zalig zijt gij, die nu weent; want gij zult lachen.

22 Zalig zijt gij, wanneer u de mensen haten, en wanneer zij u afscheiden, en smaden, en uw naam als kwaad verwerpen, om des Zoons des mensen wil.

23 Verblijdt u in dien dag, en zijt vrolijk; want, ziet, uw loon is groot in den hemel; want hun vaders deden desgelijks den profeten.

24 Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw troost weg.

25 Wee u, die verzadigd zijt, want gij zult hongeren. Wee u, die nu lacht, want gij zult treuren en wenen.

De Zaligsprekingen: De eerste wetten die Jezus doorgeeft. Volgens deze principes werkt het Koninkrijk van God. Het zijn geen regels met mensenhanden gemaakt,
het is de gesteldheid van je hart.
bottom of page