top of page
Dwaalleringen

 

Toen ik nog leringen volgde en toch nog besmet bleek te zijn met religie, wilde ik altijd wel bewijzen dat een andere lering geen gelijk had. Die ik volgde, dat was tenslotte de goede. Ik had wel eens de neiging om er een hele site aan te wijden aan alle leringen die het fout hadden. Ik wist bijbelteksten te noemen die dat bevestigde en als ik ze nog niet gevonden had kon ik ze altijd wel vinden. Want wie een stok zoekt om een hond te slaan, die vind die ook, daarbij heeft de bijbel voldoende teksten om wat te vinden.

 

Nu ik het koninkrijk van God ontdekt heb, heb ik die behoefte niet meer. Hoewel ik zeker wel wil waarschuwen voor de dwaalleringen, want die zijn er. Teveel om op te noemen. Toen ik het Koninkrijk van God ontdekte heb ik allerlei leringen bestudeerd die tegenspreken wat ik vond in de bijbel. Ik heb gezocht of ik het toch verkeerd zag. Hierdoor begon me wat op te vallen aan al die leringen. Ze erkennen Jezus wel, ze willen zijn naam en verlossing wel. Ze gaan alleen maar al te vaak voorbij aan de woorden die Johannes en die Jezus spraken elke keer vlak voor dat ze het hadden over het koninkrijk van God. Namelijk de woorden: BEKEER U, pas daarna zeggen ze beiden: ''want het Koninkrijk van God is nabij'' Deze combinatie is dus van groot belang. 

Dat wil overigens niet zeggen, dat ''bekeer u'' hetzelfde is als ''laat je allerlei regels of wetten opleggen die door mensen zijn gemaakt". Bekeren is je volledig omkeren van de weg waar je naartoe loopt. Loop de andere kant op, dan je gewend bent. Waarom? Omdat Jezus een veel mooier vooruitzicht biedt, dan de wereld doet.

 

Sommige leringen waren zo op het profetische gericht, dat alles al zo in kannen en kruiken lijkt te zijn, dat gebed voor mijn gevoel niet zo noodzakelijk meer is. Ze zeggen wel dat je moet bidden, maar ze verloochenen de kracht ervan. Begrijp me niet verkeerd. De bijbel is profetisch, maar lees eerst wat er staat, het profetische deel wat erin staat, haalt niet de gewoon zichtbare teksten weg, die je als kind kunt begrijpen. Volg niet zomaar leraren die al te makkelijk zeggen: Maar zo is het niet bedoeld. Lees zelf en lees stukken in de context, pluk niet zomaar dingen (of teksten) eruit, die je eventueel weer vastplakt aan iets wat ergens anders staat. Waak voor dat soort bijbelstudies. Het kan dat een paar schriftverwijzingen op verschillende plaatsen helderheid geven, maar ze moeten ook kloppen met hele stukken achter elkaar gelezen. De uitleg moet kloppen met de verhalen die Jezus zelf spreekt.

 

Paulus en dwaalleringen

Er zijn inderdaad veel dwaalleringen het is zeker goed dat je weet waar je op moet letten om ze te herkennen. Eigenlijk zijn ze veel minder moeilijk te herkennen dan dat je denkt.

Een leer moet simpelweg voldoen aan wat Jezus zegt, want Hij is de deur. Jezus verkondigd het Koninkrijk van God (Koninkrijk der Hemelen in mattheus) dus is dat wat je moet volgen.

 

Niet alleen ik zeg dat, ook Paulus zegt dat in Galaten 1:6-9 Daar waarschuwt Paulus dat je het moet houden bij het Evangelie dat je ontvangen hebt. ( wat paulus de mensen vertelde dus) Wanneer je dan gaat kijken wat Paulus aan een ieder predikte, dan kun je in Handelingen vinden dat Paulus naar Efeze reist en daar verkondigd voor 3 maanden lang '' Het koninkrijk van God'' zie handelingen 19:8.

Als hij dan in Galaten zegt, dat er geen ander evangelie is, dan moet het ook voor hun dus betrekking hebben op dat koninkrijk. Dit komt dan overeen met het koninkrijk wat Jezus al verkondigde.

 

 

Dus voor de duidelijkheid, er is geen ander evangelie dan verkondigd door Jezus zelf. Neem dan alles wat Hij zegt serieus, elke vergelijking, elk woord gesproken tot de schriftgeleerden. 

 

Petrus en dwaalleringen

De brieven van Paulus zijn niet altijd eenvoudig te begrijpen. Niet alleen wij vinden dat, dat was vroeger al bekend. Hierover schrijft Petrus al. Hierdoor zijn er mensen die de brieven  van Paulus verdraaien, tot hun eigen verderf, net als andere schriften. (2 petrus 3:16) Let er op dat het gaat om onkundige en onstandvastige mensen. Mensen dus die niet kunnen geloven wat Jezus zegt. Zij maken een eigen evangelie, waardoor ze kunnen verklaren waarom zij geen deel hebben aan de beloftes die Jezus geeft. Ook Petrus heeft het over het koninkrijk van onze Heere Jezus Christus. 2 petrus 1:11 Hij verteld je op wat voor manier je rijke toegang kunt krijgen tot dat eeuwig koninkrijk.

 

 

Jezus en dwaalleringen

Lees alles wat Hij zei tegen de schriftgeleerden en Farizeeen. Je ziet dan dat hij o.a. tegen ze zegt, dat zij het zijn die de sleutel der kennis hebben weggenomen om het koninkrijk in te kunnen gaan en de mensen die erin wilden gaan tegengehouden hebben. Voor zover ik de evangelieen lees, waren deze religieuze mensen de grootste dwaalleraren in de tijd dat Jezus rond liep op aarde. Vergis je dan niet mensen, zij hadden een enorme kennis van de schriften. Let er dan op, dat de dwalingen juist zitten bij die mensen die enorm veel kennis hebben van de schriften. LEES DAAROM ZELF DE BIJBEL, MAAK NIEMAND TOT JOU LERAAR DAN DE HEILIGE GEEST, DIE JOU DE SCHRIFTEN ZAL OPENBAREN.

 

Juist Jezus verkondigde het Koninkrijk o.a. Lucas 3:43 en nog vele, vele andere schriftplaatsen en vertellingen van Jezus. 

 

Johannes en de waarheid

Ieder die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Laat wat u in het begin gehoord hebt, in u blijven. Als u dan blijft wat u vanaf het begint gehoord hebt, dan zult ook u in de Zoon en in de Vader blijven. 1 Joh 2:23-24

 

Geliefden geloof niet elke geest, maar beproefd de geesten of zij uit God zijn: want er zijn vele valse profeten in de wereld uitgegaan. Hieruit leert u de Geest van God kennen:  Elke geest die belijd dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God: en elke geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is niet uit God.    1 joh 4:2

 

Vaak blijven we hier hangen met lezen en denken dat daarmee alles gezegd is, dat is niet zo. Wanneer je verder leest dan staat er:

Wij zijn uit God. Wie God kent, luistert naar ons, wie niet uit God is, luistert niet naar ons. Hieraan herkennen wij de geest van de waarheid en de geest van de dwaling 1 joh 4:5

 

Vergis je hier niet met het woord ''luisteren'' . Wij willen daar nog wel eens van maken ''horen''. Maar luisteren is een combinatie van woorden. Namelijk '' horen'' en ''doen wat er gevraagd wordt'' Dat is ''Luisteren''

 

2 joh 1:6 En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod zoals u vanaf het begin gehoord hebt dat u daarin moet wandelen.

 

Laat niemand u wijs maken dat de dingen die Jezus zei, niet voor ons zouden zijn. Alle brieven spreken tot Zijn getuigenis. Tot het getuigenis dat wij Hem moeten volgen. Namelijk Jezus Christus. Doe dan niet eigenwijs, maar volg Zijn woorden. Alle anderen leringen, doen u dwalen en van hier naar daar gaan en laten je niet komen tot erkentenis van de waarheid.

 

 

Dan kom ik nog tot een mooie conclusie: Er zitten namelijk meerdere lagen in de Bijbel. Wanneer iemand dan alleen profetisch de Bijbel uitlegt, dan is dat echt geen  dwaalleer, maar zij ontrafelen een andere laag van de Bijbel. 

Sommigen missen echter de Geestelijke laag. Waar het in deze conclusie mij even omgaat is, dat je niet alle leringen die de Bijbel profetisch uitleggen weggooit wanneer je het Koninkrijk ontdekt, want de Bijbel is ook een profetisch boek. De uitleggingen bestaan naast elkaar. (Echter bijbelse missers uiteraard buiten beschouwing gelaten) Sommige delen van de Bijbel kan ik ook alleen maar in profetisch licht uitleggen. Laat alleen niemand je wijs maken dat bijvoorbeeld dingen zoals vasten niet meer voor deze tijd zijn omdat de bijbel een profetische uitleg behoeft, vasten is nergens afgeschaft. Bidden en Vasten geven een duidelijk dichterbij God komen en dat is wat de duivel niet wil. Ontken de Geestelijke Strijd en de Wapenrusting niet.

 

 

 

 

 

bottom of page