top of page

Simon en Andreas: Kom achter Mij

 

In Math 4:18-22  kun je het bekende verhaal lezen dat Simon (Petrus) en Andreas direct gehoor geven aan de oproep van Jezus om per direct hun netten achter zich te laten en Jezus te volgen. Heb je je wel eens afgevraagd wat Jezus dan vertelde of wat zij al wisten dat ze zo snel hun netten, dus hun werk, achter zich lieten en Jezus volgde. Even later doen jacobus en Johannes twee andere broers hetzelfde. Zij lieten ook direct hun vader achter.

 

Was dat omdat Jezus het zelf vroeg? In matheus is het maar een kort stukje wat beschreven is en daaruit hangen wij vaak ons hele verhaal op, maar er is meer geschreven. Ze hadden namelijk al iets gehoord, namelijk van Johannes. Joh 1:41 geeft aan dat Andreas een van hen waren die het al van Johannes gehoord hadden. Wat zouden zij dan gehoord hebben? Dat Jezus de messias is? Jazeker, zal Johannes dat wel verteld hebben. Maar dat moeten we maar aannemen. Dat kunnen we ook aannemen want Johannes vertelde  dat wie na hemzelf zou komen, meer zou zijn dan hijzelf was. Ook herkende zijn discipelen Jezus en zeiden wij hebben de messias gevonden. ( 1 Joh 1:42)

Toen Simon en Andreas geroepen werden, was Jezus ook al gedoopt. Hier hadden zij ook vast van gehoord van Johannes. Zij hadden tenslotte van Johannes al een en ander vernomen.

 
Wat vertelde Johannes nu eigenlijk? Wat predikte hij?

Wij nemen dat echter vaak aan alsof dat het enige was dat Johannes verteld zou hebben. Wat de bijbel zegt dat Johannes verkondigde is het volgende:

 

Johannes predikte het Koninkrijk der Hemelen ( Math 3:1-2)

Johannes predikte het Evangelie van Het koninkrijk Gods (Marc 1:14)

Een doop van bekering en vergeving van zonden. ( Marc 1:4 )

 

De verkondiging van Johannes was dus niet op de eerste plaats dat de Messias eraan kwam. Johannes verkondigde als eerste een Koninkrijk. Hij vermelde daarbij dat het nodig is om je te bekeren. Hij zei: Bekeert u, want het Koninkrijk der Hemelen is nabij gekomen.

Wat was er dan dat zij zo snel deze beslissing maakten? Het moet wel een hele goede boodschap zijn geweest dat zij dit besluit zo snel namen!

Johannes verkondigde dus Het evangelie. Namelijk Het Koninkrijk van God. Dat moet een prachtige boodschap geweest zijn. Stel je voor dat er bij jou iemand komt en zegt: Volg Mij. Stel je voor dat je er alles voor over had om dan ook te volgen. Dan moet er wel een krachtige boodschap gebracht zijn. Je zult de boodschap moeten geloven, anders zou je er geen gehoor aan geven.

 

Ook Jezus sprak al over het Koninkrijk voordat Hij ze riep

Ik ga nog heel even terug naar  Math 4:18-22 waar we mee begonnen. Vlak voordat dit stukje, staat nog iets over de de verkondiging die Jezus doet vanaf het moment dat Hij wist dat Johannes was overgeleverd. Het gaat dus om een periode dat de boodschap van Johannes goed bekend was geworden bij de discipelen, want dit gebeurde allemaal al toen Johannes overgeleverd was. Jezus predikte van toen af, dat Het Koninkrijk der Hemelen nabij gekomen was.

 

De boodschap was dus toen niet meer alleen gepredikt door Johannes, maar inmiddels ook door Jezus. Daarna liep Jezus langs het water en riep Simon, Andreas en ook Johannes en Jakobus. Nadat zij dus bekend waren met de boodschap van het Koninkrijk en wisten wie Jezus was.

 

Voor deze boodschap, wilden zij Jezus volgen voor het Koninkrijk. Het zal niet voor niets zijn dat Jezus zegt: Zoek eerst het Koninkrijk van God. 

bottom of page